Kirim KaryaMulai menulis untuk terbitkan karya kamu di Kartunet.com

Keberadaan Teknologi untuk Disabilitas

Bagikan tulisan ini ke sahabat dan keluarga

Depok – 10:40 Am

Terinspirasi dari sebuah tulisan saudara saya yang ada di https://www.kartunet.com/samsung-kembangkan-fitur-accessible-untuk-tunanetra-4162/comment-page-1#comment-8085 yang menyebutkan bahwa “Hp samsung diciptakan untuk tuna netra yang memiliki keterbatasan dalam fisik”. Ini menggelitik.

Suatu ketertarikan muncul karena menurut logika saya, mereka begitu bersemangat untuk tidak tertinggal dalam hal apapun, termasuk dalam informasi yang akan semakin mudah diakses seiring dengan perkembangan zaman yang menuntut orang untuk selalu berkembang.

Perkembangan inilah yang pastinya akan sangat berpotensi untuk membantu orang normal supaya dapat saling menguntungkan dalam bidang apapun.

Akan tetapi, hal ini ternyata dibatasi oleh aturan mengenai harga yang menjulang tinggi, membumbung ke langit ke arah awan.

Mungkin, suatu saat nanti, yang namanya teknologi adalah suatu yang murahan seperti layaknya handphone saat ini. Semoga.

Oh iya, ada satu hal yang perlu ditekankan disini, khususnya untuk pengguna perkembangan karena dulu orang sudah menyombongkan dirinya hanya karena sudah memiliki HP Nokia 660 yang dikutip dari liputan di bawah ini.

Merdeka.com – Inilah ponsel sejuta umat dari Nokia. Ponsel berbentuk seperti telur ini memang sangat memikat. Diluncurkan pada kuartal 4 tahun 2003 silam, ponsel ini unggul dengan resolusi 176x208p layarnya.

Kalau sekarang sih, kalau diperjual belikan sudah berapa sih? HP terbaru saja apabila dijual kembali langsung jatuh harganya, meskipun ngga jauh dari harga semula sih, mungkin. Loh kok mungkin? Iya, soalnya kurang tau pasaran sih.

Kembali lagi muter ke pembicaraan soal teknologi yang dimiliki oleh samsung dan baru saya ketahui karena penasaran dengan spesifikasi dan informasinya, seperti apa sih yang aksesibel untuk orang-orang yang disabilitas?

Meskipun, sungguh disayangkan disini, belum ada teknologi yang mendukung untuk tuna rungu, schizophrenia ataupun kalangan yang berkebutuhan khusus lainnya dari anak hingga lanjut usia yang saat ini masih butuh perhatian lebih dari semua kalangan.

Teknologi yang digunakan bisa diberikan alat pelacak sensor di teknologi atau individu sebagai pengguna.

Sekedar untuk jaga-jaga kalau mereka yang disabilitas mental khususnya berada di luar kendali (dalam alam bawah sadar) dan kelayapan tanpa arah dan tujuan dengan mengikuti hati, pikiran dan keyakinan mereka.

Soalnya aku pernah sekali mengalami ini. Aku berjalan dari rumah-Cibubur-di tol dan guling-guling dari mobil patroli.

Peluang teknologi juga akan sangat bagus apabila dikembangkan dengan baik dengan memperhatikan Psikologis.

Misalnya, kalau ada teknologi yang membantu aku dikala kumat (Depresi) tanpa bergantung sama obat-obatan atau dikala aku kumat dengan bersikap psikososial dan harus menghadapi sendirian.

Jadi kan, kasus kehilangan anggota keluarga dan kejahatan seksual bisa teratasi dan berkurang, serta membantu aku dan teman-teman disabilitas mental kembali ke alam sadar.

Sekarang, mohon izinkan saya untuk membedah informasi mengenai media yang akan diawali dengan pengantar untuk sekedar basa basi lagi. Kita masuk ke sejarah atau cerita dibawah ini.

Pada tahun 1980-an tren komputer masih dikuasai oleh Personal Computer atau komputer pribadi dengan CPU dan monitor yang berukuran besar.

Walaupun laptop sudah ada sejak tahun 1981 dengan nama Osborne 1, tetapi keberadaan notebook (laptop) baru booming sekitar tahun 2000-an, komputer dengan CPU dan monitornya yang besar berganti dengan laptop dengan ukuran yang lebih ringan dan bisa dijinjing kemana-mana.

Semakin lama, ukuran komputer dan laptop semakin mini. Yang mini ini disebut dengan netbook yang memiliki keterbatasan dan kelebihannya sendiri. Lalu, muncullah blackberry, tablet, dan android.

Meskipun muncul bersamaan begitu, setiap individu ada yang tetap menjadi pengguna setia, ada juga yang beralih mencoba-coba.

Biasanya, orang menggunakan perangkat yang telah disebutkan di atas untuk sekedar main game, membuat desain, membuat fotografi, menulis, membaca ebook, membuat tugas, membuat presentasi, mengatur jadwal, berinteraksi melalui jejaring sosial dan melakukan browsing, bahkan untuk melakukan pekerjaan ataupun menjalankan bisnisnya.

Teknologi yang dikenal dengan android itu, salah satunya dilansir dari Unwiredview (17/12/2013), Galaxy Core Advance akan dilengkapi dengan sistem operasi Android Jelly Bean 4.2, layar sentuh 4.7 inci (480×800), kamera belakang dan kamera depan 5 MP, radio Fm, baterai Li-Ion 2.000 mAh, prosesor dual-core 1,2 GHz, VGA 1 GB RAM, memory internal 8 GB, dukungan kartu microSD hingga seebsar 64 GB, 14.4 Mbps HSPA, Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4.0, SNS integration, MP4/H.264/H, 263 player, MP3/WAV/eAAC+ player, Organizer, Image/video editor, Document viewer, Google Search, Maps, Gmail, YouTube, Calendar, Google Talk, Picasa, Voice memo/dial, Predictive text input, Java MIDP emulator, Accelerometer, proximity, SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM, RSS.

Samsung juga menambahkan fitur-fitur khusus untuk memudahkan para penyandang cacat dan lansia, seperti : optical scan, light sensing, instant voice recorder, screen curtain, dan voice guided camera. Teknologi ini akan luncur pada tahun 2014 yang entah kapan pastinya. Yang jelas respon saya adalah “Ih gila keren banget!”. Ada gambar yang bisa diambil dari http://teknohp.com/samsung-galaxy-core-advance-harga-spesifikasi-smartphone-dengan-layar-47-inci.html dan http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_core_advance-5904.php untuk memudahkan bagi yang kesulitan dalam membayangkan (visualisasi).

Gambar sebelah kiri adalah Samsung Galaxy Core Advance untuk orang normal yang sudah diedarkan semenjak bulan Desember pada tahun 2013 yang lalu.

Peluncuran ini berawal dari perkenalan perusahaan Samsung, sebuah perusahaan dari Korea yang menghadirkan Galaxy Core yang telah diluncurkan pada Juni lalu, dan Galaxy Core Plus yang dihadirkan di Taiwan pada Oktober.

Lalu, kembali lagi berputar ke Samsung Galaxy Core Advance pada gambar di sebelah kanan dari gambar Samsung Galaxy Core Advance yang berwarna putih, terdapat yang versi dengan warna hitamnya.

Android sendiri punya feature apple store, ada beberapa aplikasinya yang bisa di download secara gratisan.

Aplikasi yang dapat digunakan secara gratis namun harus membayar dengan menggunakan pulsa yakni telepon gratis. sekalipun menggunakan pulsa, setidaknya tiada mengeluarkan biaya ekstra untuk menelepon, lumayanlah hemat.

Kita dapat melakukan kegiatan telepon gratis setelah mendownload aplikasi seperti Skype, Yahoo Messanger, Line, Google Hangouts, Tango, Oovoo video call, Paltalk, Wechat, Fring, Fiber, Kakao Talk (Kato).

Wah asyik banget, ada akeseoris khususnya lagi. Aksesoris khusus disini maksudnya adalah Ultrasonic Cover, Optical Scan Stand, dan Voice Labels.

Ultrasonic Cover adalah sebuah asesoris khusus berupa case yang menggunakan gelombang suara untuk mendeteksi orang atau obyek dalam jarak 2 meter dari pemakai. Melalui getaran atau suara yang ditimbulkan, case ini akan membantu penggunanya melakukan navigasi di lingkungan sekitarnya dengan lebih baik.

Optical Scan Stand berbentuk seperti meja yang memiliki dudukan khusus yang dimaksudkan untuk memudahkan pembacaan teks yang diletakkan di depan Galaxy Core Advance. Fitur OCR pada ponsel akan otomatis aktif dan akan membaca teks menggunakan suara.

Sedangkan fitur Voice Labels berfungsi mirip stiker TechTile pada NFC, yang mampu membantu pada tuna netra memberi catatan suara maupun penjelasan singkat atas berbagai perangkat yang ada di sekitarnya.

Mungkin, teknologi ini sudah menggunakan ICT seperti yang tengah dikembangkan oleh komunitas kartunet.

ICT adalah akronim dari Information communication Technology atau bahasa Indonesianya adalah informasi komunikasi teknologi (ICT) yang digunakan untuk pendidikan.

ICT dibagi menjadi tiga kategori : Sumber input, Sumber output dan lain lain yang tergambar seperti di bawah ini.

ITC sendiri, memiliku kelebihan dan kekurangan. Kelebihannya yakni
1‧ Melalui ICT, dengan mudah gambaran dapat digunakan untuk pengajaran dan meningkatkan memori pelajar.
2‧ Melalui ICT, dengan mudah pengajar dapat menjelaskan arahan kompleks untuk pemahaman pelajar.
3‧ Melalui ICT, pengajar boleh membuat sesi interaktif dan membuat pelajaran lebih menarik, yang boleh meningkatkan kehadiran pelajar serta konsentrasi.
Kekurangannya adalah penyediaan mesin yang boleh jadi malah membuat menjadi rumit, harganya yang terlalu mahal, rumit untuk para pengajar yang tiada memiliki pengalaman dalam menggunakan alat ICT atau dikenal juga dengan istilah gagap teknologi (gaptek).

ICT boleh mempergunakan visualiser/camera document. Keunggulan menggunakan ini :
1. Tiga karakter visualiser/document kamera : kos-efektif, mudah dipergunakan, alat menjimatkan masa.
2. Menyingkatkan masa persiapan pengajar, meningkatkan interaksi antara pelajar, dan meningkatkan konsentrasi pelajar serta pemahaman kepada arahan yang lebih kompleks.
Berikut keunggulan lain dari visualiser/document kamera :
a. Memapar dan membesarkan objek kepada skrin besar…
Memaparkan objek nyata kepada skrin besar dan mewujudkan persekitaran pembelajaran yang dinamik dan spontan.

Membesarkan objek boleh meningkatkan pemahaman konsep, meningkatkat rasa ingin tahu dan memperkukuhkan poin yang hendak di sampaikan oleh pengajar kepada pelajar. Juga pelajar dapat melihat objek tersebut daripada semua sudut di dalam kelas dan mengurangkan rebutan di hadapan semasa demonstrasi serta mengatasi masalah pengurusan kelas.

b. Menunjukkan kemahiran praktikal dengan jelas
Membenarkan pengajar mendemonstrasikan kemahiran praktikal kepada semua, dan boleh meluangkan lebih masa kepada sesiapa yang memerlukan lebih perhatian.

Visualiser/Document kamera membantu memastikan peningkatan pemahaman arahan yang kompleks. Kerja kraftangan dan praktical pelajar dapat ditingkatkan melalui aktivity demonstrasi melalui visualiser/document kamera!

c. Membawa makna yang berlainan kepada pengajaran…
Gunakan keajaiban Visualiser/Document Kamera untuk menukarkan binatang kecil kepada raksasa besar! Pelajar terlibat secara langsung melalui sifat sebenar Visualiser/Document Kamera.

Pengajar boleh membesarkan object dengan fungsi zoom untuk memaparkan objek bergerak (LIVE) dan ciri-cirinya kepada pelajar dengan Visualiser berbanding dengan cara lama. Memaparkan objek yang sebenar lebih menyeronokkan semasa pembelajaran berbanding dengan menggunakan filem.

d. Membuat kelas interaktif
Memberi peluang kepada pelajar tampil ke hadapan dan membuat pelajar lebih aktif di dalam kelas! Menawar dan meningkatkan cara interaksi antara pangajar dan pelajar serta seluruh kelas.

Pelajar boleh berkongsi ide di papan tulis, dan menunjukkan pemahaman dan apa yang dipelajari kepada seluruh kelas. Visualiser/Document Kamera benar benar meningkatkan penglibatan pelajar dalam kelas dan meningkatkan kreativitas.

e. Jimat masa dan wang…
Fikirkan berapa masa yang pengajar habiskan untuk mencari dan muat turun gambar yang hendak digunakan, atau fotokopi tulisan kepada skala yang lebih besar. Baik bahan pengajaran di sekitar, tetapi adakah mereka lebih bail daripada gambar. Bagaimana kalau kita meletakkan mereka di bawah Visualiser/Document Kamera?

Visualiser/Document Kamera ialah alat yang boleh menjimatkan wang dan masa dengan memendekkan jangka masa persediaan, seperti fotokopi dan percetakkan dan membolehkan anda untuk menggunakan bahan yang lebih berkualiti.

Terapan yang sudah dilakukan oleh orang-orang di luar negeri. Mereka lebih maju dari kita, kita kapan? Semoga bisa segera terealisasikan.

Mulai dari Asia, yakni Jepang. Kok Jepang? Disitu hanya terdapat negara itu. Sebuah negara yang dikagumi seluruh dunia.

Terlebih lagi, mereka sudah membuktikan dirinya dapat terbangun pada saat kejadian bencana tsunami dengan sangat singkat dan cepat.

Sekolah Menengah Funabashi Otaki yang berada di negara Jepang berkomentar :
” Gambaran dari visualiser dapat membantu pelajar melihat dengan tepat. Saya rasa, visualiser adalah alat ICT yang hebat. Saya tak sabar nak gunakannya setiap hari di kelas Sains.”
Sekolah Rendah Funabashi Nishikaijin yang juga berada di Jepang pun turut mengemukakan pendapat ” Dengan mudahnya visualiser dapat memperbesarkan sesuatu gambaran objek dan dapat dilihat oleh keseluruh kelas. Visualiser dapat menolong pelajar memahami arahan-arahan yang rumit. Ia juga membangkitkan satu suasana yang baik dan pelajar dapat menempukan perhatian dalam pelajaran. Apa yang anda perlu buat, buka suis power dan letak objek di bawah visualiser.Ia dapat menunjukkan apa sahaja , bila-bila masa. Visualiser membantu memperbesarkan aspek untuk mengajar dan belajar.”

Lanjut ke Thailand, Sekolah Antarabangsa Ruamrudee menulis Latar belakang sebagai berikut
Cik Sharron Thro adalah guru dari Florida, Amerika Syarikat, dia menjadi sukarelawan untuk pergi ke Thailand sebagai guru Bahasa. Di negara asalnya, dia telah mengajar Bahasa Inggeris selama beberapa tahun dan dia selalu mengunakan ELMO Visualisers. Ketika di Sekolah Antarabangsa Ruamrudee,dia mendapati bahawa kelas tidak mempunyai alat ajar yang penting (ELMO.).Dia menguna internet dan Google untuk mencari ELMO, Syarikat Black & White dijumpa.Dia membeli seunit Elmo dan juga memperkenakan kepada guru-guru lain dan pengetua sekolah. Pada akhirnya,guru lain puyn tahu bagaimana mengunakan ELMO dan 17 guru yang lain turut membeli ELMO L-1N.

Ms Sharron turut membantu melatih rakan gurunya tentang cara untuk menggunakan Visualiser ELMO dengan berkesan. Kami di ELMO bersyukur dan terima kasih kepada Cik sharron membantu kami memperkenakan peralatan ICT dalam kelas.

Menyediakan alternatif dan mudah alih dari projektor overhead dan juga meningkatkan penyertaan pelajar,kemampuan untuk memaparkan serta-merta dan projek hasil pelajar. Perkara in mehapuskan pengunaan transparansi mahal dan fotokopi. Fungsi Kad memori SD fungsi membolehkan pengguna untuk menyimpan aktiviti kumpulan, menunjukkan gambar dan pemindahan kerja pelajar secara terus ke komputer. Kamera ini juga boleh disambungkan kepada mikroskop ringkas dan ia dapat dilihat. Ada banyak kelebihan dan aplikasi dengan ELMO untuk pengajaran didalam kelas.

Sekarang, kita pindah ke Hongkong. Universitas dari Hong Kong adalah sebuah universitas yang berasaskan kajian menyeluruh dengan delapan fakultas – Seni, Pentadbiran Perniagaan, Pendidikan, Teknik, Hukum, Perubatan, Sains dan Sains Sosial Universiti (CUHK) yang menubuhkan Jabatan Pengajian di luar sekolah pada tahun 1965. Semenjak Januari 2006, ia dinamakan sebagai “School of Continuing and Professional Studies” (SCS) dan mempunyai beberapa pusat belajar di pusat bandar Hong Kong.
Sekolah menawarkan pelbagai kursus, program-program dan perkhidmatan untuk memenuhi perubahan keperluan masyarakat kini, Sekolah menawarkan pelbagai kursus dan program pada peringkat yang berbeda.

Kita ke negara Singapura, tepatnya di Sekolah Rendah Guang Yang, sebuah testimoni yang berisi Cik Loh mengunakan Visualiser ELMO untuk Kelas Sains. Visualiser memberi gambaran yang tepat, mudah digunakan dan pelajar dapat munafaat darinya
Lanjut ke Amerika, Komen dari Pelajar dari Elementary Lakewood, ” Saya suka Elmo kerana dapat melihat benda-benda yang halus. Elmo dapat mengambil gambar, mempunyai cahaya dan boleh mengubah arah yang berbeza. Elmo ini Hebat! ”
” Saya suka Elmo kerana kelas kami dapat melihat benda-benda yang halus !!!!!”
” Saya suka Elmo kerana anda melihat benda dari dekat. Saya menyukainya kerana boleh mengambil gambar. Kami belajar Bahasa Sepanyol dengan meletakkan gambar di bawah Elmo.”
” Elmo ini menyenangkan! Kerana kita boleh berkongsi cerita dengan Elmo. ”
” Saya fikir Elmo menyenangkan kerana ia boleh memaparkan kepada semua pelajar kelas untuk membantu kami. ”
” Saya suka Elmo kerana dapat melihat benda dalam warna dan juga melihat pada skrin besar ”
” Memang menyenangkan bila Elmo digunakan dalam kelas Spanish kerana boleh membesarkan sesuatu ”
” Memang menyenangkan bila Elmo digunakan. Terima Kasih kepada Elmo! Ya sungguh hebat! ”
” Saya suka Elmo kerana anda dapat berkongsi barang setiap masa! ”
“Saya suka Elmo kerana saya membaca lebih baik dalam bahasa Spanish dengan Elmo! ”
Bukan hanya itu saja, adalagi komentar dari Lakewood Elementary yang berada di Amerika, tepatnya di USA (United State of Amerika). Berikut komentarnya
“Saya percaya setiap guru mesti mempunyai ELMO di dalam kelas mereka. Ini adalah alat yang berguna untuk mengajar subjek. Saya mengajar Bahasa Sepanyol dan kegembiraan saya telah pasti mencapai peringkat yang tinggi semenjak memilikinya. Saya menggunakannya untuk memaparkan gambar pada skrin besar dan menunjukkan perilaku sopan. Pelajar saya menggunakannya untuk berkongsi pekerjaan dan belajar perbendaharaan kata yang baru. Saya mengajar di dua sekolah dan saya rindukan ELMO saya ketika berada di sekolah lain. ”
Untuk di Eropa/UK mereka memvideokan komentarnya yang tiada saya tuliskan disini. Hal ini dikarenakan adanya keterbatasan pada sesuatu. Mohon maaf sekali lagi untuk semuanya.

Sekarang, kita pindah ke negara Perancis, tepatnya di Rouen University Higher-Normandy Teacher Training, mereka berujar ” Di seluruh dunia, DP (Digital presenter, juga dikenali sebagai document camera) telah menukar pelajaran tradisional menjadi interaktif, sesi pelajaran yang efektif. Dengan kegunaan DP di sekolah atau institusi tinggi, ia lebih cenderung untuk menyebarkan dunia teknologi dan memupuk kerjasama berpasukan, baik dalam satu mata pelajaran atau dalam aspek-aspek disiplin. ”
Terus, kita pindah lagi ke Sekolah Rendah De Fontein yang ada di negara Belanda. Mereka berkata, “Pada kali pertama Mr. Mattijs ternampak visualiser ELMO, dia sangat tertarik hati. Sekarang, dia suka menggunakan visualiser untuk pengajarannya. Dia menggunakan visualiser untuk membesarkan labah-labah dan membiarkan pelajar mengamati bagaimana labah-labah bergerak. Dia juga menyimpan imej yang di tangkap oleh visualiser ke dalam kad SD supaya dia boleh menujukkannya kepada pelajarnya pada bila-bila masa sahaja.”
Kita loncat lagi ke Sekolah Menengah Jarvenpaa yang ada di Finlandia, ” Di sekolah kami, hampir semua kelas mempunyai PC, sistem audio, pemain DVD dan visualiser ELMO. Visualiser digunakan untuk kelas kelas yang berlainan setiap hari. Dengan menggunakan visualiser ELMO, saya dapat memasukkan bahan yang sebenar di dalam pengajaran.”.
Opini dari Finlandiapun digenjarkan juga oleh Sekolah Komprehansi Ressu “Saya menggunakan document camera setiap hari. Memang berkesan untuk mengajar bahasa asing. Saya menggunakan kad SD untuk menyimpan imej daripada buku teks dan sebagai bahan pengajaran saya.
Ia sangat bagus!”
Pindah lagi ke Spanyol, tepatnya di Escola Montbui (Caldes de Montbui City). Cscola Montbui ialah satu tadika umum dan sekolah rendah mempunyai lebih kurang 400 pelajar dan 34 pengajar. Pengajar suka menggunakan visualiser ELMO semasa sesi pelajaran. Mereka telah menyertai “ELMO Contest” dan bertujuan untuk meraih gelaran “excellence and best use of visualiser in education”.
Dari spanyolpun ada beberapa lagi. Kita masuk dulu ke Ceip Les Roques Blaves (Esparreguera City). Ceip Les Roques Blaves ialah satu tadika umum dan sekolah rendah yang didirikan 10 tahun yang lalu di bandar Esparreguera. Gambar menunjukkan kanak-kanak berumur 5 hingga 6 suka menggunakan alat ICT semasa sesi pelajaran.
Pindah lagi ke Escola Ginesta yang masih berada di Spanyol, Visualiser ELMO – L-1ex digunakan dengan papan interaktif untuk mengajar bahasa sepanyol di mana pelajar ditunjukkan puisi yang dituilis oleh Antonio Machado. Mr Calvo menggunakan visualiser untuk memaparkan puisi tersebut pada papan interaktif dan menyuruh palajar-pelajar melafazkannya dengan kuat.
Pengetua: Mr. Joan Calvo
Pindah lagi, sekarang kita ada di Jerman, tepatnya di Friedrich-Ludwig-Jahn Schule. “Operasi L-1e senang untuk dipelajari. Fungsinya didedahkan tanpa disedari. Ia mudah alih kerana ia ringan. Badannya yang tahan lama, keras dan cantik sesuai digunakan di sekolah. Sekolah kami menggunakan setiap jenis media dan alat yang dikenali, kecuali epidiaskop. Visualiser boleh dipasang dengan segera (dengan adanya projektor dan komputer). Ia menjimatkan masa dan persediaan.”
Pandangan kami terhadap Visualiser ELMO
Satu alat yang ringkas, boleh dipasang dengan cepat, mudah digunakan dan mudah alih. Boleh disambungkan dengan mudah pada komputer dan rangkaian sekolah. Pengajar di sekolah yang mementingkan kemahiran memerlukan alat yang mempunyai fungsi zoom untuk membesarkan objek dan merakam sesuatu operasi. Alat ini ditunjukkan kepada pengetua-pengetua di daerah Recklinghausen dan juga semua pekerja di Sekolah Jan.
Lanjut kita ke Giesensdorfer Grundschule Berlin, dan kita masih di Jerman, berikut testimoninya.
Untuk Kelas Seni
Kanak-kanak boleh belajar untuk melukis muka atau apa sahaja dengan cara baru dan bermotivasi apabila kami menggunakan visualiser ELMO. Semua pelajar boleh terlibat dengan cara yang sama dan serentak!
Untuk Kelas Membaca
Visualiser ELMO membawa kita ke dimensi yang berlainan semasa bercerita!
Sekarang, kita pindah lagi, ke Arab Saudi. Disana, terdapat sekolah Universiti King Faisal. Universiti King Faisal (KFU) ialah universiti yang terbesar di timur Arab Saudi di mana kebanyakkan kolej terletak di sana. Kebanyakkan kelasnya mempunyai alatan yang terbaru. Yang terbarunya ialah document camera ELMO dan papan interaktif SMART.
Dr. Zafar Kahwash, ketua bahagian Inggeris sangat berpuas hati dengan ELMO L-1. Dia berkata, aspek yang paling penting ialah integrasi documen camera ini dengan IWB. Pada permulaan, elemen interaktif tidak dapat ditunjukkan semasa menggunakan IWB, namun dengan integrasi sekarang, pengajar-pengajar dapat menjimatkan masa persediaan untuk kelas. Mereka juga gembira kerana imej bergerak dapat ditunjukkan dengan lebih lancar dan jelas. Para pengajar juga kagum dengan nisbah prestasi harga visualiser L-1 dalam bentuk dan saiz kampak apabila di bandingkan dengan alat yang lain yang teolah digunakan sebelum ini.
Loncat lagi kita ke Komplek Edukasi Kherad yang ada di Iran, mereka berkata “Dengan document camera yang baru, saya selalu berhadapan dengan pelajar-pelajar dan saya tahu siapa yang tidak menumpukan perhatian. Saya sukakan document camera ELMO.”.
Pernyataan tadi, ditimpalin lagi oleh Komplek Edukasi Mahdavi yang ada di Iran. “Dulu pelajar berkumpul di meja saya untuk melihat barang-barang yang berbeza. Satu demi satu kumpulan yang kecil akan tampil ke hadapan. Pada masa itu, satu kumpulan kecil merangkumi 5 pelajar dan 15 pelajar yang lain membazir masa di dalam kelas. Pelajar-pelajar akan mula membuat bising dan bermain di dalam kelas. Suasana ini akan menjadi lebih teruk kalau subjek ini menggunaka mikroskop kerana pelajar perlu tampil ke hadapan satu demi satu. Dengan document camera ELMO, semua pelajar duduk di tempat masing-masing dan imej dipaparkan di skrin. Saya hanya perlu bercakap sekali sahaja dan pelajar-pelajar boleh mengambil nota pada masa yang sama. Apabila kita mempunyai subjek di bawah mikroskop, saya hanya perlu memasang documen kamera pada mikroskop dan imej tersebut akan dipaparkan di skrin. Sekali lagi saya hanya perlu memberitahu tentang ciri-cirinya dan pelajar berada di tempat masing-masing dan menumpukan perhatian. Huru-hara di kelas seperti dulu tidak akan berulang lagi!”.
Kita pindah lagi ke Morocco, seorang pengajar sekolah rendah yang bernama Mr. Abdelaziz LAHMAR berceloteh “Documen Kamera ELMO adalah sebuah alat pengajaran yang luar biasa. Anda tidak dapat membayangkan apa yang boleh dilakukannya untuk tujuan pengajaran : ringkas , senang digunakan dan menjadikan suasana dynamik untuk belajar dalam kelas. Cubalah dan anda akan melihatnya. Saya sudah cubanya dan ini adalah alat sihir!”.
Ide pembelajarannya sendiri meliputi banyak bidang dalam mata pembelajaran. Yang sudah teralisasikan adalah sains, kimia, matematika, musik, bahasa, seni, seni, kebolehan membaca dan menulis, geografi, desain dan teknologi, sejarah, dan lain-lain.

Auckland / New Zealand
Tahun 9/ Tahun 11

Aplikasi pelajaran
Boleh memerhatikan sinar cahaya dan mengambil ukurannya.
BAGAIMANA VISUALISER/DOCUMENT KAMERA DIGUNAKAN
Visualiser digunakan untuk memberi arahan yang jelas kepada pelajar bagaimana membina kotak sinar dan blok perspeks. Ini memberi peluang kepada pelajar untuk lebih fokus terhadap apa yang mereka sedang buat. Setelah pelajar membuat pemerhatian, satu perbincangan lanjut dimana pelajar boleh tampil ke hadapan untuk membincangkan apa permerhatian yang dapat di buat oleh mereka.
Sudut insiden dan pembiasan boleh di ukur sebagai satu aktivity di dalam kelas.Indeks pembiasan dapat di tentukan. Sudut kritikal boleh diramal dan di ukur.
Aplikasi pembiasan dapat diramal dan dibincangkan . EX.: mengubah visi kanta. Ini adalah susunan dari sekolah atau organisasi Kolej Di Raja yang ada di Auckland / New Zealand dan merupakan Tahun 9/ Tahun 11.

Susunan dibawah ini adalah dari Sekolah Katolik Corpus Christi di UK / New Malden
Objektif Pelajaran
Untuk memahami kitaran hidup ramai-ramai
BAGAIMANA VISUALISER/DOCUMENT KAMERA DIGUNAKAN
Visualiser digunakan untuk menunjuk pelajar kitaran kehidupan rama rama yang di buat oleh pelajar yang lain di rumah. Pelajar ditunjuk ulat bulu. Ulat bulu diletakkan pada habitatnya dan diberi daun untuk dimakan. Selepas satu tempoh pelajar ditunjuk ulat bulu tersebut bertukar menjadi kepompong dan akhirnya menjadi rama-rama. Rama-rama tersebut ditunjukkan dengan menggunakan visualiser. Kemudian rama-rama tersebut dilepaskan ke taman sekolah.
Manfaat Visualiser/Document Kamera untuk pengajaran dan pembelajaran:
(1) Semua pelajar boleh melihat kepompong di skrin besar
(2) Semua pelajar boleh membincangkan kitaran hidupnya.
(3) Semua pelajar dapat melihat ramai-ramai
Terus, kita ke Sekolah Rendah Rosebud yang ada di USA / TX yang membuat ide pembelajaran seperti di bawah ini.

OBJEKTIF PELAJARAN
Melihat dan membincangkan organisma hidup dengan pelbagai peringkat pembesaran imej.
BAGAIMANA VISUALISER/DOCUMENT KAMERA DIGUNAKAN
Setelah pangajar menunjukkan kepada semua pelajar, cacing dari jarak dekat, mereka boleh melihatnya melalui visualiser dengan meletakkannya pada kanta mata mikroskop. Mereka dapat melihat rupa cacing dan membincang bagaimana cacing bergerak. Selepas melihatnya melalui mikroskop, kita boleh meletakkan cacing tersebut di bawah visualiser sahaja. Kita dapat melihat cacing tersebut, tambahkan sedikit tanah di atas cacing tersebut dan lihat bagaimana cacing tersebut mengorek tanah untuk memasuki tanah tersebut.
Manfaat Visualiser/Document CKmera untuk pengajaran dan pembelajaran:
(1) Kita dapat melihat organisma hidup melalui mikroskop di dalam kelas dan boleh menolong dari segi pemahaman pelajar.
(2) Pelajar muda mungkin mengalami perasaan yang kecewa semasa menggunakan mikrosop dan visualiser boleh menolong untuk mengurangkan emosi tersebut.
(3) Menggunakan visualiser untuk melihat organisma hidup akan memastikan organisma tersebut tidak akan menerima ancamandan agitasi.
Kita sendiri kapan? Seru sepertinya berkomentar disana dan dikenal oleh seluruh dunia. Rasanya hebat banget ya? Namun, apakah bisa? Di Indonesia sendiri gimanakah perkembangannya? Berikut sedikit penjelasan dan informasi dari saya.
Di Indonesia sendiri, ICT direalisasikan dengan hadirnya Information and Communications Technology atau Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK).
Manfaat dari kehadiran ICT adalah revolusi besar dalam hidup penyandang disabilitas. Dia mampu mengaktivkan kembali fungsi-fungsi yang terhambat oleh disabilitasnya, menjadi optimal. Ini sesuai dengan konsep penggunaan istilah person with disability. Disabilitas bukan dipandang sebagai kecacatan yang dialami oleh seseorang, tapi sebuah keadaan yang menyebabkan ia tak dapat melakukan fungsi-fungsi secara optimal. Keadaan itu terjadi karena lingkungan yang belum mendukung dan sesuai dengan perbedaan fisik/mental/intelektual yang dialami. Maka, dengan adanya komputer yang dilengkapi dengan program screen reader, disabilitas itu hilang, dan tunanetra dapat menulis, membaca, berselancar di internet, menggunakan social media, atau bahkan membuat website seperti yang Tim kartunet lakukan di Kartunet.com.
Muter dan kembali lagi. Loh? Kok malah muter-muter? Bingung ya? Bukan itu sih yang penting. Sebuah ide muncul di link pertama yang saya sebutkan di kalimat pertama tepatnya di paragraf pertama, inilah hal yang memunculkan pertanyaan kritis lainnya, kenapa provider dan pemerintah tiada saling bekerja sama? Bicara mengenai provider, saya mendengar dari anonim yang mungkin hanya sekedar gosip saja.
Ia berkata kepada saya bahwasannya pada saat ia meminta para provider untuk menyokongnya untuk sebuah acara di kampusnya, ada satu provider yang tiada mau untuk bergabung dan hanya ingin menjadi sponsor tunggal.
Padahal, semua mempunyai satu visi dan misi, kenapa maunya berdiri sendiri? Apakah karena takut tersaingi? Mungkin juga sih, bisa iya bisa juga bukan. Namuuun, disitu kan bukankah malah menjadi ajang persaingan yang sehat? Persaingan yang semakin seru dan menjadi tantangan dalam mengembangkan bisnis para provider. Namun, semua itu terjadi atas izin Tuhan tentunya.
Apakah bisa tantangan ini terjawab? Kenapa tiada memegang prinsip bahwasannya setiap tempat sudah memiliki jalur rezekinya masing-masing yang sudah di anugrahkan Tuhan kepada mereka melalui pelanggan. Bukankah para pelanggan semakin terenyuh melihat provider dan pemerintah semakin perduli dengan rakyatnya? Kalau udah terenyuh bukannya malah menarik semakin banyak pelanggan? Sebuah persepsi dari sisi psikologi saja sih yang mungkin saja salah.
Sindonews.com – Menteri Perindustrian MS Hidayat mengungkapkan, PT Samsung Electronics Indonesia menginginkan adanya insentif, tetapi pemerintah meminta kepada mereka untuk segera merealisasikan investasi di Indonesia. Apalagi pada tahun depan, kompetitor sejenis berencana berinvestasi di Indonesia.

Berarti, sudah ada rencana untuk di paragraf sebelum ini. Rencana yang sudah beride dari tahun lalu, yakni pada 2013.
————————————————————————————————————————————
Terus dari segi teknologi ada lagi, sebenarnya alat tes Psikologi kan sudah bisa diakses di internet atau menggunakan komputer dan itu tinggal dikasih audio dan dicetak dalam huruf braille jadi bisa diakses untuk tuna netra.

Semoga semuanya berkomitmen dengan baik. Amin. Indonesia itu bisa kok.

Sumber referensi :
http://id.berita.yahoo.com/samsung-umumkan-asesoris-khusus-untuk-bantu-para-difabel-235245038.html
http://nasional.sindonews.com/read/2013/02/27/34/722123/berharap-insentif-samsung-harus-komitmen-berinvestasi
http://pendidikan-iptek.pelitaonline.com/news/2013/12/17/samsung-luncurkan-smartphone-untuk-penyandang-cacat#.UyZw6s5U2uI
http://taktiktek.blogdetik.com/2013/10/20/11-aplikasi-android-untuk-telepon-gratis/
http://taktiktek.blogdetik.com/2014/03/03/tren-komputer-bertubuh-bongsor-berganti-wearable/
http://teknohp.com/samsung-galaxy-core-advance-harga-spesifikasi-smartphone-dengan-layar-47-inci.html
http://www.elmoglobal.com/my/html/ict/01.aspx
http://www.elmoglobal.com/my/html/what/01.aspx
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_core_advance-5904.php
https://www.kartunet.com/penyandang-disabilitas-menawarkan-solusi-melalui-ict-3531
https://www.kartunet.com/samsung-kembangkan-fitur-accessible-untuk-tunanetra-4162/comment-page-1#comment-8085
http://www.koranmetro.com/read/2013/12/19/1/2922/1/Mengenal.Lebih.Dekat.Spesifikasi.Galaxy.Core.Advance
http://www.pelitaonline.com/mobile/detail.php?id=133782
http://www.plasagadget.com/category/bb-di-layanan-java/
http://www.timlo.net/baca/date/2013/12/18/page/6/

Add a Comment

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *